perjantai 17. maaliskuuta 2017

Salkkutavaraa: Coca-Cola



Salkkutavaraa on juttusarja, jossa kerron omasta salkusta löytyvistä osakkeista. Jokaisen osakkeen kohdalla kerron niistä syistä, joiden vuoksi osake löytyy salkustani ja mitä hyvää ja huonoa yhtiössä on.

Toisena osakkeena tässä juttusarjassa haluan nostaa esiin yhdysvaltalaisen virvoitusjuomajätti Coca-Colan. Yhtiö on tällä hetkellä salkkuni toiseksi suurin sijoitus ja se on ollut sitä jo pitkään, kurssivaihteluiden vuoksi se on käynyt hetkellisesti jopa ykköspallilla. Suurin syy sijoitukseeni on varma ja kasvava osinkovirta. Yhtiöllä on myös äärimmäisen vahva brändi ja markkina-alueena sillä on koko maailma. Coca-Cola onkin lähes kaikilla markkinoilla hallussaan johtava tuote, tämän ollessa useimmiten nimenomaan Coca-Cola -kolajuoma.

Coca-Cola on brändi, joka on tunnettu kaikkialla maailmassa.

Coca-Colaa verrataan usein Pepsiin (eli PepsiCo inc.) yhtiöiden ollessa toistensa pääkilpailijoita. Pepsi on kuitenkin yhtiönä hieman erilainen kuin Coca-Cola. Coca-Colan keskittyessä pelkästään virvoitusjuomiin on Pepsin tuotevalikoima paljon laajempi ulottuen elintarvikkeiden puolelle. Pepsin elintarviketuotteista tunnetuimpia lienevät sipsibrändit Lay’s ja Doritos. Pepsin tuotoista itse asiassa suurempi osa tulee nimenomaan elintarvikkeista. Yhtiöt eivät siis olekaan täysin suoria verrokkeja enkä itse näe mitään syytä sille, että molempia ei voisi hyvillä mielin pitää salkussaan. Tällä hetkellä omasta salkustani ei kuitenkaan löydy Pepsin osaketta. Toinen vahva kilpailija Coca-Colalle ovat paikalliset virvoitusjuomavalmistajat. Suomessa tällaisia ovat virvoitusjuomia valmistavat panimot kuten Hartwall, Olvi ja Laitilan Wirvoitusjuomatehdas.

Tulevaisuudessa Coca-Cola tulee kohtaamaan monia haasteita. Sokeroitujen juomien menestys ei ole enää entisenlaista eikä yhtiö voi enää laajentua uusille markkinoille, kun se toimii käytännössä jo kaikkialla. Yhtiö on kuitenkin vahva luomaa brändejä ja tuoteportfoliosta löytyy useita uusia ja nousevia tuotteita. Uusia tuotteita myös hankitaan oman yhtiön ulkopuolelta. Näistä mainittakoon Innocent Drinks (Coca-Colan omistus yli 90 %) ja Monster Beverage (Coca-Colan omistus 18 %). Terveystuotteissa kasvu onkin ollut viime vuosina nopeaa ja tämä näkyy myös Coca-Colan tuotevalikoiman laajentumisesta kyseisellä segmentillä. Trendi ei myöskään näytä hiipumisen merkkejä, joten yhtiö on hyvissä asemissa tulevaa varten.



Kirjoitushetkellä omistan mainituista yhtiöistä Coca-Colan osakkeita. Kirjoitukseni eivät ole sijoitussuosituksia, vaan ovat henkilökohtaisia mielipiteitä ja kokemuksia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti