Salkkutavaraa on juttusarja, jossa kerron omasta salkusta
löytyvistä osakkeista. Jokaisen osakkeen kohdalla kerron niistä syistä, joiden
vuoksi osake löytyy salkustani ja mitä hyvää ja huonoa yhtiössä on.
Toisena osakkeena tässä juttusarjassa haluan nostaa esiin
yhdysvaltalaisen virvoitusjuomajätti Coca-Colan. Yhtiö on tällä hetkellä salkkuni
toiseksi suurin sijoitus ja se on ollut sitä jo pitkään, kurssivaihteluiden
vuoksi se on käynyt hetkellisesti jopa ykköspallilla. Suurin syy sijoitukseeni on
varma ja kasvava osinkovirta. Yhtiöllä on myös äärimmäisen vahva brändi ja
markkina-alueena sillä on koko maailma. Coca-Cola onkin lähes kaikilla markkinoilla
hallussaan johtava tuote, tämän ollessa useimmiten nimenomaan Coca-Cola
-kolajuoma.
Coca-Cola on brändi, joka on tunnettu kaikkialla maailmassa. |
Coca-Colaa verrataan usein Pepsiin (eli PepsiCo inc.)
yhtiöiden ollessa toistensa pääkilpailijoita. Pepsi on kuitenkin yhtiönä hieman
erilainen kuin Coca-Cola. Coca-Colan keskittyessä pelkästään virvoitusjuomiin
on Pepsin tuotevalikoima paljon laajempi ulottuen elintarvikkeiden puolelle.
Pepsin elintarviketuotteista tunnetuimpia lienevät sipsibrändit Lay’s ja
Doritos. Pepsin tuotoista itse asiassa suurempi osa tulee nimenomaan
elintarvikkeista. Yhtiöt eivät siis olekaan täysin suoria verrokkeja enkä itse
näe mitään syytä sille, että molempia ei voisi hyvillä mielin pitää salkussaan.
Tällä hetkellä omasta salkustani ei kuitenkaan löydy Pepsin osaketta. Toinen
vahva kilpailija Coca-Colalle ovat paikalliset virvoitusjuomavalmistajat.
Suomessa tällaisia ovat virvoitusjuomia valmistavat panimot kuten Hartwall,
Olvi ja Laitilan Wirvoitusjuomatehdas.
Tulevaisuudessa Coca-Cola tulee kohtaamaan monia haasteita.
Sokeroitujen juomien menestys ei ole enää entisenlaista eikä yhtiö voi enää
laajentua uusille markkinoille, kun se toimii käytännössä jo kaikkialla. Yhtiö
on kuitenkin vahva luomaa brändejä ja tuoteportfoliosta löytyy useita uusia ja
nousevia tuotteita. Uusia tuotteita myös hankitaan oman yhtiön ulkopuolelta.
Näistä mainittakoon Innocent Drinks (Coca-Colan omistus yli 90 %) ja Monster
Beverage (Coca-Colan omistus 18 %). Terveystuotteissa kasvu onkin ollut viime
vuosina nopeaa ja tämä näkyy myös Coca-Colan tuotevalikoiman laajentumisesta
kyseisellä segmentillä. Trendi ei myöskään näytä hiipumisen merkkejä, joten
yhtiö on hyvissä asemissa tulevaa varten.
Kirjoitushetkellä omistan mainituista yhtiöistä
Coca-Colan osakkeita. Kirjoitukseni eivät ole sijoitussuosituksia, vaan ovat
henkilökohtaisia mielipiteitä ja kokemuksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti